7 ویژگی اندروید 14 چیست؟

7 ویژگی اندروید 14 چیست؟
معرفی 7 ویژگی جدیدی که قرار است در آپدیت اندروید 14 در دسترس عموم قرار گیرد. در این مطلب بررسی می کنیم که قرار چه ویژگی ها و قابلیت هایی به اندروید 14 اضافه شود همراه ساتل دیجیتال باشید.

ویژگی اندروید 14 چیست؟

با وجود اینکه هنوز اندروید 13 در دسترس تمام کاربران اندرویدی قرار نگرفته است توسعه دهندگان این سیستم عامل در حال تهیه نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید 14 می باشند. گوشی های اندرویدی مخصوصا گوشی های سامسونگ از محبوب ترین گوشی های بازار بین کاربران می باشد. در این مقاله قصد داریم درباره 7 ویژگی که قرار است به اندروید 14 اضافه شود یا مجدد در اندروید 14 فعال شود، صحبت کنیم. همراه ساتل دیجیتال باشید. 

ویجت های چندتایی در اندروید 14

اپل برای سیستم عامل ios قابلیتی ارائه داده است تا کاربر بتواند چند ویجت مورد نظر را در کادر قرار دهد و در صورت نیاز به آنها دسترسی پیدا کند. توسعه دهندگان اندروید هم با افزودن قابلیت ویجت چندتایی به اندروید 14 به تکمیل و آسایش کاربران قدم برداشتند. 

ویجت های صفحه قفل (Lock Screen)

قبلا سیستم عامل اندروید قابلیت لاک اسکرین (صفحه قفل) را داشت که از ورژن اندروید 4.4 به بعد این ویژگی از سیستم عامل اندروید حذف شد. این قابلیت در ios هم مشاهده می شود. باتوجه به اینکه اپل روی بحث ویجت های لاک اسکرین مجدد کار کرده است، دور از تصور نیست که اندروید هم این قابلیت را بعد از سال ها دوباره برگرداند. البته گوگل درنسخه اندروید 12 تغییراتی درنحوه نمایش ویجت ها انجام داده است. 

ویژگی اندورید 14

قابلیت سوئیچ بین اینترنت خط و وای فای

توسعه دهندگان اندروید در نسخه اندروید 12 اینترنت همراه و وای فای را در بخش جدیدی به نام اینترنت قرار دادند. این ویژگی کمی اتصال و قطع اینترنت را برای کاربران سخت کرده است. زیرا شما برای اتصال یا قطع اینترنت باید یک مرحله بیشتر از قبل انجام دهید. باتوجه به انتقادات کاربران اندروید ممکن است این قابلیت را حذف کند و شیوه اتصال را به حالت قبل بازگرداند. 

کنترل حریم خصوصی برنامه ها

اپل در ios 14.5 یک قابلیت جذابی در زمینه حریم خصوصی اپلیکیشن ها اضافه کرده است. اپل در این قابلیت اپلیکیشن ها را مجبور کرده است تا برای ایجاد مدل های تبلیغاتی از کاربران اجازه بگیرند. یعنی تبلیغات برنامه ها شخصی سازی شوند. این یک قابلیت کاربردی و جذاب برای هر دو سیستم عامل می باشد اما ممکن است اندروید مانند ios سخت گیر نباشد و این قابلیت را در نسخه 14 اندروید اضافه نکند. این کار باید جوری انجام شود که هم منافع سرویس های تبلیغاتی هم منافع کاربران حفظ شود. 

البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اصل تجارت گوگل تبلیغات است و افزودن این قابلیت به آپدیت جدید اندروید کمی دور از انتظار است. 

بازگرداندن شکل‌ها و فونت‌های آیکون سفارشی به پیکسل ها

اندروید 11 به طور رسمی گزینه تغییر شکل نمادها، فونت‌ها و برخی رنگ‌ها را در قسمت اعلانات و تنظیمات گوشی‌های پیکسل اضافه کرد. زمانی که Android 12 با مضامین Material You بر اساس تم گوشی شما منتشر شد، این مورد حذف شد. منطقی است که برخی از گزینه‌ها را در اینجا حذف کنیم، زیرا با این موضوع مبتنی بر تم گوشی در تضاد هستند، اما گوگل واقعاً از خودش فراتر رفت تا همه گزینه‌های سفارشی‌سازی - به‌ویژه شکل‌ها و فونت‌های آیکون‌ها را حذف کند. 

بررسی ویژگی های اندروید 14

با توجه به اینکه Material You اکنون به ارتقا می یابد و انعطاف‌پذیرتر و قابل تنظیم‌تر می‌شود (همانطور که در اندروید 13 تغییراتی انجام شد)، منطقی است که گوگل برخی از گزینه‌های سفارشی‌سازی را که تصمیم به حذف در آماده‌سازی برای Material You حذف کند، دوباره معرفی کند. به هر حال، مشخص نیست که اشکال و فونت‌های مختلف نمادها با تم‌های رنگارنگ Material You در تضاد هستند.

بهبود مسیریابی در اپلیکیشن ها

در یکی دیگر از نکات مربوط به مسیریابی ژست‌ها در اینجا، می‌خواهیم در مورد چیزی صحبت کنیم که کمی مشکل اساسی است. آیفون‌ها و آی‌پدهای اپل در ایجاد حس طبیعی حرکت حرکتی و مانند بخشی عمیق در سیستم و برنامه‌ها بسیار عالی هستند، اما در اندروید، ناوبری اشاره‌ای همچنان با بسیاری از برنامه‌ها تداخل دارد، به‌ویژه نحوه نمایش نوار ناوبری.

برنامه‌های اندروید اغلب محتوا را پشت نوار پیمایش نمی‌کشند و یک بلوک بزرگ در اطراف نوار ناوبری واقعی ایجاد می‌کنند. در iOS، چنین مشکلی وجود ندارد. تقریباً همه برنامه‌ها محتوا را در ناحیه پشت نوار ناوبری ترسیم می‌کنند و تجربه بسیار فراگیرتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در حالی که توسعه دهندگان iOS تنها تعداد انگشت شماری از اندازه های مختلف صفحه نمایش و پردازنده برای پشتیبانی دارند، گوگل احتمالا می تواند کمک بیشتری به توسعه دهندگان برای این به اصطلاح ناوبری لبه به لبه ارائه دهد. Pavlo Rekun، توسعه‌دهنده اپلیکیشن اندروید، در مصاحبه‌ای گفت که در بدترین حالت، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندروید باید تک تک نمایش‌های اپلیکیشن خود را تنظیم کنند تا نوار ناوبری شفاف شود.

قابل درک است که بسیاری از استودیوهای بزرگتر با تعداد زیادی صفحه و بازدید در برنامه های خود، وقت کافی برای یک تصمیم کوچک زیبایی مانند این را ندارند، به خصوص که همه کاربران اندروید حتی از پیمایش حرکتی استفاده نمی کنند. با این حال، هنوز هم خوب است که کمی هماهنگی و توجه به جزئیات را در اندروید مشاهده کنیم. گوگل باید یا مجبور شود یا به توسعه دهندگان در این زمینه کمک کند.

بهبود لانچرهای شخص ثالث

از زمانی که گوگل ناوبری ژست‌های حرکتی را در اندروید 10 معرفی کرد، لانچرهای شخص ثالث از کار افتاده‌اند. این به این دلیل است که راه‌انداز از پیش نصب‌شده پیش‌فرض بسیار عمیق‌تر از همیشه به سیستم متصل می‌شود تا انتقال صاف بین صفحه اصلی، نمای کلی Recents و برنامه‌ها را فراهم کند. لانچر شخص ثالث به سادگی دارای امتیازات مشابه لانچر از پیش نصب شده نیست، و این شما را با دو انتخاب می‌گذارد: یا به راه‌اندازی که همراه تلفن شما ارسال شده است و ممکن است فاقد برخی از ویژگی‌های دلخواه شما باشد، بمانید، یا در ازای سفارشی‌سازی پیشرفته‌تر، از برخی انیمیشن‌های ناسازگار رنج می‌برند.

ویژگی های جدید اندروید 14 چیست؟

در حالت ایده‌آل، اندروید 14 فقط به لانچرهای شخص ثالث این امکان را می‌دهد که وقتی به عنوان گزینه استاندارد تنظیم می‌شوند، عمیق‌تر به سیستم متصل شوند، اگرچه قابل درک است که ممکن است گوگل به دلیل نگرانی‌های امنیتی محتاط باشد. همچنین چالش‌های فنی شدیدی برای غلبه بر آن‌ها وجود دارد، زیرا سازندگان اندروید انیمیشن‌ها و روش‌های مختلفی برای دستیابی به آن‌ها دارند، بنابراین ممکن است لانچرهای سفارشی فقط برای گوشی‌های خاصی کدگذاری شوند.

در این مطلب ما درباره 7 قابلیت اندروید 14 صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه در بخش نظرات در اختیار ما و سایر کاربران قرار دهید. همچنین برای دنبال کردن اخبار و آموزش های بیشتر یا خرید لوازم جانبی موبایل در ساتل دیجیتال همراه ما باشید. با تشکر از شما 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)