ویژگی های اندروید 15 چیست؟

ویژگی های اندروید 15 چیست؟
هر آنچه باید در مورد اندروید 15 بدانید از تغییرات رابط کاربری گرفته تا بهبود عملکرد گرفته تا ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی، دراین مطلب بررسی و در اختیارتان قرار داده ایم.

مشخصات اندروید 15

اندروید 14 به صورت عمومی با سری پیکسل 8 در اکتبر 2023 عرضه شد. چند ماهی از سال جدید می گذرد و گوگل با انتشار پیش نمایش برنامه نویس اندروید 15 برای دستگاه های پیکسل، آزمایش نسخه بعدی اندروید را آغاز کرده است. این اولین آپدیت موجود برای اندروید 15 است و برای استفاده توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است. با این حال، نگاه خوبی به آنچه که در نسخه اصلی بعدی پلتفرم اندروید انتظار داریم را به ما می دهد. همراه ساتل دیجیتال باشید. 

اندروید 15: نام و تاریخ انتشار

گوگل قبلاً نسخه‌های اندروید را با اسم رمز دسر نام‌گذاری می‌کرد، اما با انتشار اندروید 10 از این سنت دور شد، جایی که تصمیم گرفت فقط شماره نسخه را برای همه نسخه‌های بعدی حفظ کند. بنابراین اندروید 15 به سادگی با نام اندروید 15 شناخته می شود. با این حال، گوگل همچنان از اسم رمز دسر در داخل نام استفاده می کند و برای اندروید 15 نام بستنی وانیلی را در نظر گرفته است. 

گوگل آزمایش اندروید 15 را از طریق Developer Previews آغاز کرده است، هرچند که انتشار پایدار نهایی هنوز چند ماه باقی مانده است. برنامه زمان‌بندی انتشار اندروید 15 شامل پیش‌نمایش‌های توسعه‌دهندگان است که تا اواسط ماه مارس اجرا می‌شود و به دنبال آن نسخه‌های بتا تا ماه مه اجرا می‌شوند. اندروید 15 در ژوئن تا ژوئیه به ثبات پلتفرم می رسد، به این معنی که هیچ ویژگی یا API جدیدی به پلتفرم اضافه نخواهد شد تا توسعه دهندگان برنامه بتوانند آزمایش برنامه های خود را در برابر این API های عمومی آغاز کنند. چند نسخه بعدی بر رفع اشکالات متمرکز خواهند شد.

گوگل اشاره ای نکرده است که نسخه پایدار اندروید 15 چه زمانی منتشر می شوند، اما ما فرض می کنیم که این اتفاق در کنار عرضه سری پیکسل 9، احتمالاً در اکتبر 2024 رخ دهد.

اگر از یک دستگاه پیکسل اخیر گوگل استفاده می کنید، اولین نفری هستید که به روز رسانی اندروید 15 را دریافت می کنید. OEM ها کمی بیشتر طول می کشد تا پوسته های کاربردی Android UX خود را در بالای پلتفرم Android 15 منتشر کنند. احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد ساخت‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان برای گوشی‌های منتخب خواهیم بود. برای کسانی که بدشان نمی آید که مسائل را به دست خود بگیرند، می توانند از راهنمای ما پیروی کنند و خود اندروید 15 را روی گوشی خود نصب کنند.

هنگامی که اندروید 15 به صورت عمومی منتشر شد، OEM ها برنامه های بتا خود را برای پوسته های خود اجرا می کنند و به دنبال آن نسخه های پایدار عرضه می شوند. از طریق ردیاب آپدیت اندروید 15 ما می توانید بررسی کنید که آیا گوشی شما به روز رسانی را دریافت کرده است.

اندروید 15: تغییرات جدید رابط کاربری، ویژگی‌ها و بهبودهای UX

اندروید 15 ظاهری کاملاً شبیه به نسخه های قبلی اندروید دارد، اما تغییرات قابل توجهی وجود دارد که گوگل با این آپدیت ارائه کرده است. همچنین به روز رسانی های عملکردی برای چندین ویژگی مهم وجود دارد. همه این ویژگی ها یا به طور رسمی اعلام شده اند یا در مشخصات اندروید 15 مشاهده شده اند.

بررسی مشخصات اندروید 15

با اندروید 15، کاربران می‌توانند تنها یک پنجره برنامه را به‌جای کل صفحه دستگاه به اشتراک بگذارند یا ضبط کنند. این ویژگی ابتدا در اندروید 14 QPR 2 در دستگاه‌های پیکسل فعال شد اما اکنون در پلتفرم گسترده‌تر اندروید در دسترس خواهد بود.

سر و سامان دادن اعلان ها در اندروید 15

یک عملکرد جدید وجود دارد که می توانید در بخش اعلان ها پیدا کنید. این عملکرد "Notification cooldown" نامیده می شود و حجم اعلان های متوالی را که از همان برنامه می آید کاهش می دهد. این برای جلوگیری از غرق شدن کاربران توسط اعلان های بیش از حد طراحی شده است.

بررسی مشخصات اندروید 15

کنترل های جدید دوربین درون برنامه ای در اندروید 15 

اندروید 15 افزونه‌های جدیدی را برای کنترل بیشتر بر سخت‌افزار دوربین در دستگاه‌های پشتیبانی‌شده اضافه می‌کند. ویژگی‌های جدیدی که از طریق این افزونه‌ها اضافه شده‌اند شامل بهبودهای نور کم است که به توسعه‌دهندگان امکان کنترل برای افزایش روشنایی پیش‌نمایش دوربین و تنظیمات پیشرفته قدرت فلاش را می‌دهد که امکان کنترل دقیق شدت فلاش را هنگام ثبت عکس‌ها فراهم می‌کند.

بررسی مشخصات Android 15

کلید برای کنترل لرزش صفحه کلید در اندروید 15

Android 15 Developer Preview 1 یک کلید جدید "ارتعاش صفحه کلید" اضافه کرد که به شما امکان می دهد لرزش صفحه کلید را به طور کلی غیرفعال کنید. هنگامی که خاموش است، تنظیمات سیستم تنظیمات را در برنامه های صفحه کلید جداگانه لغو می کند. هنگامی که روشن است، می توانید تنظیمات را در برنامه های صفحه کلید جداگانه نیز کنترل کنید.

بررسی مشخصات Android 15

امنیت ورود دو مرحله ای در اندروید 15

برخی از اشکال احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) ایمن‌تر از سایرین هستند، اما بسیاری از پلتفرم‌ها به ابتدایی‌ترین شکل 2FA متکی هستند که رمزهای عبور یک‌بارمصرف (OTP) را از طریق متن یا ایمیل ارسال می‌کند. با این حال، اندروید 15 با افزودن یک ویژگی اعلان های حساس که از خواندن OTP های شما توسط برنامه های مخرب اندروید جلوگیری می کند، این مشکل را برطرف می کند.

بررسی مشخصات اندروید 15

ویجت بلوتوث در اندورید 15 

اندروید 15 به شما امکان می‌دهد بلوتوث را از طریق صفحه میانبر، تنظیمات سریع تغییر دهید. اما اکثر مردم برای اتصال سریع به لوازم جانبی خود در طول روز، اتصال را روشن می‌کنند. اگر لوازم جانبی متعددی در اطراف دارید، ممکن است ابزار بهتری را برای تنظیم سریع بیابید که به شما امکان می‌دهد اتصالات جداگانه را تغییر دهید تا به دستگاه‌های جداگانه متصل و قطع شود.

Android 15 این قابلیت را ارائه می‌کند و به شما امکان می‌دهد روی بخش تنظیمات سریع بلوتوث کلیک کنید تا یک پنجره بازشو باز شود که به شما امکان می‌دهد عملکردهای بیشتری را انجام دهید، مانند تغییر دادن بلوتوث، اتصال و قطع اتصال به هر دستگاه، ورود به صفحه تنظیمات آن‌ها، و جفت کردن دستگاه‌های جدید.

بررسی مشخصات اندروید 15

قابلیت Health Connect

Android 15 شامل به‌روزرسانی‌هایی برای پلتفرم Health Connect توسط Android است که از انواع داده‌های جدید در تناسب اندام، تغذیه و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

بهبود عملکرد در اندروید 15

اندروید 15 در چارچوب عملکرد پویای اندروید (ADPF) به کار خود ادامه می دهد. ADPF مجموعه‌ای از APIها است که به بازی‌ها و برنامه‌های پرفورمنس اجازه می‌دهد تا مستقیماً با سیستم‌های قدرت و حرارت دستگاه‌های اندرویدی تعامل داشته باشند. با استفاده از این APIها، می‌توانید رفتار سیستم را بهتر رصد کنید و سپس برای بهینه‌سازی عملکرد تا سطح پایداری که دستگاه‌ها را بیش از حد گرم نمی‌کند، یک قدم فراتر بروید.

ADPF از این ویژگی های اصلی تشکیل شده است:

  • نظارت بر وضعیت حرارتی
  • نکات عملکرد CPU
  • حالت عملکرد ثابت

ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی اندروید 15

یکی از ویژگی های برجسته به روز رسانی اندروید 15 این است که آخرین نسخه جعبه ایمنی حریم خصوصی در اندروید را در خود جای داده است. Privacy Sandbox در Android یک ابتکار چند ساله از Google است که راه‌حل‌های تبلیغاتی خصوصی بیشتری را معرفی می‌کند که اشتراک‌گذاری داده‌های کاربر با اشخاص ثالث را محدود می‌کند و بدون شناسه‌های بین برنامه‌ای عمل می‌کند. هدف در اینجا ایجاد یک راه حل تبلیغاتی موثر و افزایش دهنده حریم خصوصی است که در آن اطلاعات کاربر محافظت می شود. این برای پرورش یک اکوسیستم برنامه سالم، که برای سلامت کلی پلت فرم اندروید مورد نیاز است، مورد نیاز است.

اندروید 15 یک API FileIntegrityManager جدید را معرفی می کند که از ویژگی به نام "fs-verity" در هسته لینوکس استفاده می کند. با fs-verity، فایل‌ها را می‌توان با امضاهای رمزنگاری سفارشی محافظت کرد، و اطمینان حاصل کرد که دستکاری یا خراب نمی‌شوند. بنابراین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌توانند با دانستن اینکه عملکرد و داده‌های برنامه‌شان به هیچ وجه به خطر نمی‌افتد، خیالشان راحت باشد.

Android 15: ویژگی های لو رفته و آینده

علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که گوگل رسماً اعلام کرده است و آن‌هایی که در بیلد پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 15 مشاهده شده‌اند، تغییرات زیادی وجود دارد که فاش شده و شایعه شده است که به اندروید 15 می‌رسد.

ویجت های صفحه قفل در اندروید 15

اندروید از ویجت‌های صفحه قفل با اندروید 4.2 Jelly Bean پشتیبانی می‌کرد، اما این ویژگی در Android 5.0 Lollipop از بین رفت. از آنجایی که iOS ابزارک های صفحه قفل را با iOS 16 آورده است، اندروید می تواند با اندروید 15 ویجت ها را به صفحه قفل بازگرداند.

درصد سلامت باتری در اندروید 15

اندروید 14 اساس سیستم عامل را برای ردیابی اطلاعات سلامت باتری ایجاد کرد، در حالی که اندروید 15 می تواند اطلاعات سلامت باتری را در دسترس کاربران قرار دهد. این سیستم عامل می تواند درصد تخمینی شارژ باتری تلفن شما را در مقایسه با زمانی که نو بود نشان دهد. این به کاربران ایده واضح تری از میزان کاهش باتری آنها می دهد.

متغیرهای زیادی در آشکار شدن این ویژگی دخیل هستند، اگرچه ما انگشتان دست خود را در هم می‌کشیم و خوشبین می‌مانیم. آیفون‌ها قبلاً سلامت باتری خود را به روشی آسان گزارش می‌کنند و این اطلاعات برای کاربران در تصمیم‌گیری درباره وضعیت واحدهای متعلق به قبل و اینکه آیا باید باتری خود را تعویض کنند، ارزشمند بوده است.

بایگانی برنامه از طریق تنظیمات در اندروید 15

iOS یک ویژگی مفید دارد که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را تخلیه کنید تا مقداری فضای ذخیره‌سازی را بازیابی کنید. می‌توانید برنامه‌هایی را که به ندرت استفاده می‌کنید، حذف نصب کنید، اما اطلاعات کاربر را در اطراف نگه دارید. بنابراین وقتی برنامه را دوباره نصب می‌کنید، می‌توانید به جایی که متوقف کرده بودید برگردید. با اندروید 15، گوگل می‌تواند ویژگی مشابهی بایگانی برنامه‌ها را ایجاد کند. این ویژگی در سال 2022 معرفی شد، اما در نهایت می تواند یکپارچگی در پلتفرم را مشاهده کند. هنگامی که یک برنامه در Android بایگانی می شود، بیشتر فایل های کاری آن حذف می شود، در حالی که یک نسخه حذف شده از برنامه حفظ می شود. یک نماد صفحه اصلی وجود خواهد داشت که با کلیک روی آن، فروشگاه Google Play فعال می شود تا برنامه را بایگانی کند. Google در حال حاضر به شما امکان می دهد از طریق فروشگاه Google Play بایگانی خودکار را انتخاب کنید. از آنجایی که این ویژگی از طریق فروشگاه Play اجرا می‌شود، نمی‌توانید برنامه‌ها را از طریق برنامه تنظیمات گوشی خود بایگانی یا حذف کنید.

قابلیت فعال سازی صدا برای دستیارهای دیجیتال

Android به هر برنامه‌ای اجازه می‌دهد تا به برنامه دستیار پیش‌فرض دستگاه شما تبدیل شود، اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهد از کلماتی مانند «Hey Google» در پس‌زمینه استفاده کنند. تلفن شما باید دائماً از طریق میکروفون به صدا گوش دهد تا کلمه بیدار تعیین شده را دریافت کند.

اندروید 15 ویژگی جدیدی به نام «فعال‌سازی صوتی» را معرفی می کند که می‌تواند از فناوری «حسگر تطبیقی» حفظ حریم خصوصی استفاده کند تا به دیگر برنامه‌های دستیار دیجیتالی اجازه دهد از کلمات بیدار استفاده کنند.

نسخه‌های قبلی اندروید امکان تشخیص wake word را می‌داد، اما Google این ویژگی را با Android 12 حذف کرد. این ویژگی آینده می‌تواند عملکرد را بازگرداند و به برنامه‌هایی مانند ChatGPT و Amazon Alexa اجازه دهد حتی زمانی که صفحه نمایش تلفن شما خاموش است، با یک کلمه بیدار قابل دسترسی باشند. قبل از اندروید 15، فقط دستیار گوگل و بیکسبی در گوشی های سامسونگ امکان فعال سازی صدای هندزفری را از طریق یک کلمه بیدار می دهند.

فوکوس Auracast: اشتراک‌گذاری صدا در جریان‌های صوتی بلوتوث LE نزدیک

با اندروید 15، گوگل می تواند Auracast را به عنوان یک ویژگی کلیدی به بازار عرضه کند. اندروید 13 به کاربران امکان می دهد جریان های صوتی LE نزدیک را به اشتراک بگذارند یا به آن متصل شوند، اما اندروید 15 می تواند کشف این ویژگی را آسان تر کند. این به دستگاه های پشتیبانی شده از Auracast اجازه می دهد تا صدا را با استفاده از BLE بدون دردسر جفت شدن به دستگاه های Auracast نزدیک پخش کنند. انتظار داریم صفحه جدیدی «اشتراک‌گذاری صدا» در تنظیمات > دستگاه‌های متصل > تنظیمات برگزیده اتصال ظاهر شود تا این اشتراک‌گذاری صدا را تسهیل کند.

Private Space

Private Space یک ویژگی جدید است که احتمالاً با اندروید 15 عرضه می شود و به شما امکان می دهد برنامه ها و داده ها را در تلفن خود پنهان کنید. این ویژگی می تواند مشابه نحوه عملکرد پوشه امن سامسونگ در گوشی های هوشمند سامسونگ گلکسی کار کند. با فضای خصوصی، برای مخفی کردن برنامه‌های دیگر در تلفن Android خود به برنامه‌های شخص ثالث اضافی نیاز نخواهید داشت. وقتی این ویژگی فعال شود، در تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی > فضای خصوصی در دسترس خواهد بود.

هشدار برای صدای بلند هدفون

این ویژگی قرار بود در اندروید 14 ارائه شود اما با اندروید 14 QPR 1 (h/t Mishaal Rahman) در دستگاه‌های پیکسل ارائه شد. به این ترتیب، انتظار می‌رود تغییراتی که معرفی می‌کند برای پلتفرم گسترده‌تر اندروید با انتشار اندروید 15 در دسترس باشد.

این ویژگی جدید میزان صدا را در طول زمان بررسی می‌کند تا از کاربران در برابر اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض صدا بیش از حد یا طولانی مدت محافظت کند. این ویژگی با الزامات قانونی اتحادیه اروپا مطابقت دارد. این ویژگی همچنین با ویژگی محدودیت صدای رسانه ایمن (که بر روی صدای ثابت تمرکز می کند) متفاوت است، در حالی که ویژگی جدید زمانی که موسیقی با صدای بلند پخش می شود (اندازه گیری میزان صدا از طریق سیگنال صوتی) برای مدتی هشدار می دهد.

اندروید 15: ویژگی هایی که خواهیم دید

برخی از ما بیش از یک حساب برای منتخب برنامه های اجتماعی یا کاری داریم. در حالی که بسیاری از برنامه‌ها مانند اینستاگرام، مسنجر و تیک تاک اکنون راه‌حل‌های داخلی خود را برای این سناریوها دارند، هنوز برنامه‌های زیادی وجود دارند که به شما اجازه نمی‌دهند بیش از یک حساب را بدون راه‌حل‌هایی مانند ورود و خروج کامل هر بار اجرا کنید. . سامسونگ و چندین سازنده دیگر تلفن های اندرویدی به روش های مختلفی با این موضوع برخورد می کنند. به عنوان مثال، سامسونگ دارای ویژگی Dual Messenger است که به شما امکان می‌دهد بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بزرگ را شبیه سازی کنید، و همچنین می‌توانید به طور موثر دو نمونه را با استفاده از ویژگی پوشه امن سامسونگ اجرا کنید.

جمع بندی

ما در این مطلب ویژگی های اندروید 15 را بررسی کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.لطفا نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)