فناوری HiFi چیست | HiFi چگونه کار می کند؟

فناوری HiFi چیست | HiFi چگونه کار می کند؟
فناوری HiFi یا High fidelity به طور خلاصه قابلیتی است که صدای آهنگ را در پخش کننده ها با کیفیت بالاتری پخش می کند. در این مطلب به طور کامل درباره تکنولوژی HiFi صحبت کرده ایم و اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار داده ایم.

اگر به تازگی سراغ خرید اسپیکر یا خرید هندزفری رفته باشید یا مشخصات اسپیکر و هندزفری ها را مطالعه کرده باشید حتما نام فناوری HiFi را شنیده اید. HiFi مخفف عبارت High Fidelity به معنی وفاداری بالا می باشد. شاید نام این تکنولوژی برای شما هم جالب باشد و دوست داشته باشید علت این نام گذاری را بدانید. فناوری HiFi به طور خلاصه و ساده یکی از فناوری های صوتی است که صدای آهنگ را با کیفیت بالاتری پخش می کند. در ادامه این مطلب درباره فناوری HiFi، ویژگی های Hifi و عملکرد فناوری HiFi صحبت کرده ایم. همراه ساتل دیجیتال باشید. 

عملکرد فناوری HiFi

همانطور که در پخش کننده های صوتی ویژگی های Full HD یا 4K بیانگر کیفیت بالا می باشد. در پخش کننده های صوتی هم فناوری HiFi بیانگر کیفیت صدا است. برای اینکه پخش کننده های صوتی بتوانند به قابلیت HiFi دسترسی داشته باشند باید تمام اجزای اسپیکر یا هدفون بهترین کیفیت را دارا باشد. یک سیستمی که از قابلیت HiFi پشتیبانی می کند، دارای چند بخش اصلی آمپلی فایر یا تقویت کننده سیگنال، سورس یا منبع و درایور پخش کننده می باشد. هر سه بخش گفته شده تلاش می کنند تا بهترین کیفیت موسیقی پخش شود و کاربر بهترین تجربه را از شنیدن موسیقی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات اجزای سیستم می پردازیم. 

آمپلی فایر یا تقویت کننده سیگنال: تقویت کننده سیستم دارای دو بخش Pre Amplifier و Power Amplifier می باشد که وظیفه آن تقویت سیگنال صوتی برای حفظ شفافیت و کیفیت صدا می باشد. در حقیقت آمپلی فایر صدای های ضعیف را در سیستم های HiFi دریافت می کند و تا کیفیت مناسب برای بلندگو ارتقا می دهد. 

سورس یا منبع: هر آهنگ از یک سورس یا منبعی پخش می شود. منبع می تواند گوشی، فایل ذخیره شده در کامپیوتر، اسپیکر و ... باشد. منبع اصلی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا کیفیت صدای خروجی، واقعا به حد نهایی کیفیت HI-FI برسد. 

اسپیکر: اسپیکرها خروجی نهایی سیستم را پخش می کنند. هرچه کیفیت اسپیکر بالاتر باشد کیفیت صدای پخش شده هم بالاتر خواهد بود. معمولا همه پخش کننده ها و هدفون ها دارای برای دریافت صدای استریو دارای دو اسپیکر هستند. در نتیجه بین صدای استریو و فناوری HiFi رابطه مستقیم وجود دارد. 

تفاوت بین هدفون اسپیکرهای HiFi با هدفون و اسپیکرهای معمولی

کیفیت پخش صدا در هدفون و اسپیکرهای دارای فناوری HiFi با هدفون و اسپیکرهای معمولی بسیار متفاوت است. فناوری HiFi تمام جزئیات صدا را به صورت کامل و دقیق باز تولید می کند. در نتیجه صدای پخش شده کاملا شفاف و دقیق است. این در حالی است که هدفون و اسپیکرهای معمولی هنگام انتقال سیگنال های صوتی بخشی از جزئیات را حذف می کنند و ممکن است کیفیت صدای مطلوبی ارائه ندهند.  

قابلیت های فناوری HiFi

شاید تا اینجای مطلب این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که این فناوری چه قابلیت هایی دارد. در ادامه چند ویژگی اصلی HiFi را عنوان کرده ایم: 

  • اسپیکر و هدفون های که دارای فناوری HiFi هستند این فرصت را به کاربر می دهد تا موسیقی مورد علاقه اش را کیفیت، دقت و شفافیت بالایی گوش دهد. 
  • کیفیت صداهای آنالوگ از وضوح پایین تری نسبت به فایل های دیجیتالی برخوردار هستند. این در حالی است که فناوری HiFi صداهای آنالوگ را پوشش می دهد و با کیفیت قابل قبولی پخش می کند. 

در این مطلب درباره فناوری HiFi، عملکرد و تفاوت آن با دستگاه های معمولی صبحت کردیم. تنها معایب این فناوری فقط در قیمت آن است که نسبت به دستگاه های معمولی بسیار گران تر است اما با توجه به کیفیت بالایی که دارید این تفاوت قیمت ارزشش را دارد. اگر به دنبال کیفیت بالا هستید و شنیدن جزئیات موسیقی برای شما اهمیت دارد و از طرفی محدودیت بودجه ندارید حتما اسپیکر و هدفون با فناوری HiFi خریداری کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)