ویژگی های دوربین‌ گوشی های موبایل سال ۲۰۲۱

ویژگی های دوربین‌ گوشی های موبایل سال ۲۰۲۱
ویژگی های دوربین‌ گوشی های موبایل سال ۲۰۲۱، تغییرات چشمگیر در دوربین گوشی های موبایل 2021، قابلیت های جدید دوربین های گوشی موبایل

ویژگی های دوربین‌ گوشی های موبایل سال ۲۰۲۱

قابلیت ویدئوی 8K

سال 2020 قابلیت ضبط ویدئوی 8K برروی گوشی های موبایل افزوده شد. البته با توجه به بالا بودن قیمت تلویزیون‌ 8K و مانیتور، امکان دسترسی گسترده به این قابلیت هنوز وجود ندارد؛ اما شرکت‌هایی مثل سامسونگ، ال‌جی و شیائومی از این قابلیت پشتیبانی کردند.

بعضی از شرکت ها برای استفاده از این قابلیت تا سال 2022 صبر می کنند اما امسال پشتیبانی از این قابلیت در سایر شرکت ها ادامه دارد. شرکت‌های اپل، گوگل، موتورولا، وان پلاس و سونی فعلا برنامه ایی برای استفاده از این قابلیت ندارند.

در سال 2020 ضبط ویدئوی 8K با ۶۰ فریم بر ثانیه و  قابلیت‌های 8K HDR امکان داشت که برای بهبود و اضافه شدن این قابلیت‌ها در سال 2021 برای گوشی های موبایل کمی زود است. همچنین  پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۸۸۸ از قابلیت ضبط 8K/ 60 fps پشتیبانی نمی‌کند.

بهبود قابلیت ویدئوی 4K

محبوبیت قابلیت 8K به معنی  فراموش شدن قابلیت 4K نیست. در سال گذشته ایسوس و سونی ویژگی اسلوموشن 4K 120fps و وان پلاس قابلیت‌های ویژه ای از 4K HDR را به گوشی‌های خود افزودند.

بر این اساس انتظار داریم قابلیت 4K پیشرفت خوبی داشته باشد. ویژگی 4K 240fps یکی از گزینه‌های مورد نظر شرکت سامسونگ برای محصولات آینده است. اما متاسفانه پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ از این قابلیت پشتیبانی نمی کند و حداقل باید تا سال 2022 صبر کنیم.  

پردازنده اسنپدراگون ۷۰۰ و تراشه جدید اگزینوس ۱۰۸۰ از قابلیت ضبط ویدئوی 4K/60fps در گوشی‌های میان‌رده پشتیبانی می‌کند و انتظار می رود ویژگی 4K/60fps برروی اکثر مدل های میان رده اضافه شود.

امکان عکاسی و فیلم‌برداری هم‌زمان با سه دوربین

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ در گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۱ به کار خواهد رفت. با مجهز شدن گوشی های موبایل به این ویژگی، کاربر می تواند با سه دوربین به صورت همزمان تصاویر 28 مگاپیکسلی ثبت کند. همچنین با این ویژگی کاربر می تواند هم‌زمان با سه دوربین با کیفیت 4K HDR فیلم‌برداری کند.

دو دوربین تله فوتو

می نوت 10 اولین گوشی موبایل مجهز به دو دوربین تله فوتو بود که در سال 2019 عرضه شد. می ۱۰ پرو، ویوو X50 پرو و پرو پلاس، هواوی P40 پرو پلاس و میت ۴۰ پرو پلاس گوشی های موبایلی بودند که با قابلیت مشابه عرضه شدند. 

با استفاده از این ویژگی می توانید تصاویر باکیفیت تری داشته باشید. گوشی های موبایل با دوربین های تله فوتوی 2X یا 3X از سیستم زوم هیبریدی استفاده می کنند و کیفیت تصاویر هنگام بزرگنمایی بسیار کاهش می یابد. گوشی های موبایل با تله فوتوی 5X از سیستم زوم هیبریدی با اینکه از برد کوتاه تر استفاده می کنند باز هم هنگام بزرگنمایی تصاویر با افت کیفیت مواجه خواهیم بود. استفاده از دوربین با دو لنز زوم امکان دستیابی به کیفیت سازگار متناسب با برد را می دهد.

ممکن است سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا دارای دو دوربین تله‌فوتوی 3x و 10x باشد. باید منتظر باشیم در سال ۲۰۲۱ که چه برندهایی از قابلیت تله‌فوتو استفاده خواهند کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)